Na pewno kojarzycie taką sytuację: spotkanie w pracy, prezes zadaje trudne pytania dotyczące nieudanego wprowadzenia produktu na nowy rynek.

– „Dlaczego nikt tego nie przewidział? Dlaczego nie byliśmy przygotowani na taką możliwość?”
Domaga się od swojego zespołu odpowiedzi, a w sali robi się coraz ciszej. Atmosfera gęstnieje. Niektórzy członkowie zespołu rzucają sobie niespokojne spojrzenia.
Na koniec ktoś odważnie zabiera głos:

– „Wie pan” – wypala – „Próbowaliśmy o tym mówić wiele razy. Nigdy nie wiedzieliśmy, czy pan nas słucha”.
Właśnie … słucha. Prezes dostał właśnie jedną z informacji zwrotnych, które niezwykle często pojawiają się w świecie biznesu. Bardzo niewielu biznesmenów może uniknąć otrzymania takiej informacji zwrotnej. Liderzy na wszystkich poziomach i na miliardach stanowisk słyszą, że mogliby być lepszymi słuchaczami.
Wielu menedżerom mówi się, że powinni poprawić umiejętność słuchania i dzięki tej umiejętności podejmowania lepszych decyzji, ale czy rzeczywiście są zainteresowani rozwojem tej kompetencji? Zapewne nieliczni zastanawiają się, co mogą zrobić, aby stać się lepszymi słuchaczami?
Jeszcze mniejsza liczba prezesów wie, jak na to pytanie odpowiedzieć. A jednak poznanie odpowiedzi jest kluczem do sukcesu w biznesie. Jakość słuchania może z powodzeniem decydować o zyskach lub stratach, o sukcesie lub porażce, długiej lub krótkiej karierze.

Dlaczego tak się dzieje?

Słuchanie jest ważną częścią zarówno życia w harmonii z innymi, jak i rozumienia samego siebie.
Jest to też jedna z umiejętności, które zwiększają się kiedy ćwiczymy uważność i świadomość.
Wtedy stajemy się coraz bardziej świadomi i umiemy słuchać pełniej i uważniej i dosłownie słyszymy i rozumiemy więcej. I oczywiście uczymy się jak słuchać świata zamiast tylko odpowiadać na to, co do nas mówi i zyskujemy większą mądrość i zrozumienie.

Słuchanie jest jedynym sposobem (oprócz czytania oczywiście), aby dowiedzieć się tego, czego nie wiesz. Wytycza też ścieżkę do lepszych decyzji i najlepszych pomysłów. Jeżeli chcesz lepiej funkcjonować w pracy, niezależnie od jej charakteru, aktywne słuchanie może okazać się najpotężniejszym narzędziem, jakim dysponujesz. Po pierwsze – pomaga zidentyfikować problemy, uniknąć konfliktów, a następnie wytycza ścieżkę do lepszych decyzji i najlepszych pomysłów. Pracownicy, którzy słuchają siebie nawzajem, pracują efektywnie.
W Toastmasters można ćwiczyć umiejętność słuchania nieustannie, ponieważ w trakcie cotygodniowego spotkania masz szansę sprawdzić się jako kontroler płynności, gramatyk, oceniający mowę oraz nawet jako gość w trakcie odpowiedzi na gorące pytanie.

Te aktywności dają ogromną frajdę osobom, które nie mają problemów z koncentracją uwagi. Osoby, które mają z tym problem, również nabiorą pewności siebie podczas ich wykonywania, a z czasem – w życiu prywatnym i zawodowym.

Uwierzcie nam, to działa!